Satte seg på skolebenken etter mange år i arbeidslivet, og tok gratis fagskoleutdanning i Stavanger: - Det har vært utrolig lærerikt og spennende!

Tekst og bilder produsert av Amedia

Satte seg på skolebenken etter mange år i arbeidslivet, og tok gratis fagskoleutdanning i Stavanger: – Det har vært utrolig lærerikt og spennende!

Arild og Trond valgte ta fagskoleutdanning ved AOF Fagskolen i Stavanger etter mange år i arbeidslivet. Da var det 25 år siden sist de satt på skolebenken. – Det har vært utrolig lærerikt og spennende, forteller Trond.

Da det tikket inn en e-post om mulighet for videreutdanning fra daglig leder i Nordic Steel,  så var verken Trond Zaphirax eller Arild Hølland sene om å melde seg på.  Begge har to fagbrev innen produksjon, men ønsket å tilegne seg mer utfyllende kunnskap som de kunne ta med tilbake til arbeidsplassen.

Valget falt på AOF Fagskolen i Stavanger, hvor de tok en fagskoleutdanning over 2 år innen Kontor-, salg- og serviceledelse.

–  Jeg syntes at det var et bra initiativ at vi fikk tilbud om kompetanseheving, så jeg svarte ja litt på sparket allerede neste dag, forteller Trond. Til vanlig jobber han som planlegger i Nordic Steel.

Arild arbeider som teknisk tegner og var enda raskere til å melde sin interesse.

– Jeg så på det som en unik mulighet til å få mer kunnskap i bagasjen, så jeg meldte meg på samme dag, legger han til.

PÅ SKOLEBENKEN IGJEN: Arild Hølland tok fagskoleutdanning ved AOF Fagskolen i Stavanger. Da var det 25 år siden sist han satt på skolebenken.

Mindre arbeid enn hva de så for seg

Arild og Trond forteller at utdanningen krevde mindre jobbing enn det de hadde sett for seg.

–  Det passet godt med hverdagen, og skapte ikke ekstra stress. Vi satte av en kveld i uken, og skrev 5 oppgaver i løpet av de 2 årene. Det var helt overkommelig, sett i forhold til alt jeg fikk igjen. Det var relevant og praksisrettet, opplyser Trond.

Han trekker særlig frem positive erfaringer med å være en del av en klasse hvor alle hadde variert bakgrunn.

– Det var folk med helt ulik yrkeserfaring i alderen 30-60 år. Alt fra butikkmedarbeidere til lærere, flyvertinner, folk i hotellbransjen og fra industrien. Det skapte en veldig fin dynamikk, og mange interressante diskusjoner. Jeg fikk bli kjent med nye mennesker, og fikk høre andres innspill og livserfaringer. Det var nyttig, forteller Trond.

OPPTATT AV BÆREKRAFT: Trond Zaphirax skrev oppgave om hva som kjenner en bærekraftig bedrift ved AOF Fagskolen i Stavanger.