
Kunnskap og fokus bidrar til god omsorg for pasienten når livet skal leves i sin avsluttende fase. Helsepersonell med trygghet på egen kompetanse er derfor nøkkelpersoner for den gode omsorgen.
Tverrfaglig samarbeid og brukermedvirkning skal gå hånd i hånd med lindring og medmenneskelighet.
Dette er en fagskolemodul som gir 10 studiepoeng.
Modulen er en gratis deltidsutdanning på kveldstid som gjennomføres over 16 uker og kan kombineres med jobb.
Utdanningen kan tilbys i følgende fylker:
Rogaland, Vestland og Agder.
Er ikke utdanningen aktiv på ditt studiested akkurat nå? Registrer deg på interesseliste og få beskjed når utdanningen settes opp nær deg.
Informasjon
Utdanningen tar for seg ulike emner innen palliativ omsorg og pleie, og gir god kompetanse innen blant annet observasjon, behovsavklaring og lindrende tiltak. Begrepet palliasjon omhandler langt mer enn kun livets aller siste timer.
Kunnskap og fokus bidrar til god omsorg for pasienten når livet skal leves i sin avsluttende fase. Helsepersonell med trygghet på egen kompetanse er derfor nøkkelpersoner for den gode omsorgen.
Tverrfaglig samarbeid og brukermedvirkning skal gå hånd i hånd med lindring og medmenneskelighet.
Dette er en fagskolemodul som gir 10 studiepoeng.
Modulen er en gratis deltidsutdanning på kveldstid som gjennomføres over 16 uker og kan kombineres med jobb.
Fagskolemodulen er finansiert gjennom Bransjeprogram for helse og omsorg.
Organisering av opplæringen
– Utdanningen tilbys som en fagskolemodul på 16 uker med totalt 64 timer undervisning
– Utdanningen inneholder ett arbeidskrav hvor studentene leverer inn en skriftlig oppgave som vurderes til bestått/ikke bestått. Det er læringsutbyttet for modulen som skal måles når karakter gis
– Fullført og bestått fagskolemodul gir 10 studiepoeng på nivå 5.1 i Norsk kvalifikasjonsrammeverk
Utdanningen passer for
Utdanningen passer for helsefagarbeidere, hjelpepleiere og omsorgsarbeidere.
Opptakskrav
Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.
Opptak på bakgrunn av formell kompetanse
Fagskolen er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskolemodulen Tverrfaglig palliativ omsorg kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som helsefagarbeider. Hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan også søke.
Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak
Godskriving eller fritak
Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.
Forbud mot bruk av klesplass som helt eller delvis dekker ansiktet
Studenter skal ikke bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet i forbindelse med undervisning eller tilsvarende, inkludert på turer, ekspedisjoner og lignende i tilknytning til utdanningsinstitusjonens undervisning.
Innhold i fagskoleutdanningen
1. Etikk og kommunikasjon
1a. Mitt møte med brukeren/pasienten og pårørende
1b. Menneskesyn og menneskeforståelse
1c. Verdier, og verdioppfatninger
1d. Holdninger
1e. Kommunikasjonsteori
1f. Kommunikasjon i et hjelpeperspektiv?
2. Palliasjon
2a. Hva er palliasjon; definisjon og begreper
2b. Livskvalitet og mestring
2c. Pasientsentrert tilnærming
2d. Pårørende, krise, sorg
2e. Den gode samtalen
3. Tverrfaglig samarbeid
3a. Ulike yrkesgrupper
3b. Tverrfaglig samarbeid definisjon
3c. Samhandling og koordinering av tjenester – lovverk
4. Sykdommer og palliativ omsorg til alvorlig syke og døende
4a. Kreftsykdom i palliativ fase
4b. Lungesykdom, KOLS
4c. Demens
4d. De skrøpelige gamle – dette må endres
4e. Nevrologiske sykdommer
5. Symptomer og lindrende tiltak
5a. Smerte
5b. Kvalme
5c. Dyspne
5d. Ernæring, matlyst- appetitt
5e. Obstipasjon
5f. Angst/uro og depresjon
5g. Munntørrhet
5h. Delir
5i. Fatigue
5j. Observasjon og rapportering av symptomer
5k. ESAS
5l. Mobid 2
6. Åndelige og eksistensielle behov
6a. Definisjoner
6b. Rettigheter
6c. Egne verdier i møte med åndelige/eksistensielle behov
6d. Kommunikasjon og refleksjon rundt åndelige/eksistensielle behov
6e. Pleie og omsorg i det tverrkulturelle perspektiv
6f. Kommunikasjon og kartlegging av menneskers ønsker og ritualer
7. Helhetlig omsorg og pleie ved livets slutt
7a. Det gode stell
7b. Livets siste dager (LSD)
7c. Tegn på at døden er nærforestående
7d. Ikke – medikamentelle tiltak
8. Egenomsorg av seg selv og kolleger i palliativ pleie
8a. Kollegaveiledning
8b. Refleksjon/deling av erfaringer