Min side
Kontor-, salg- og serviceledelse

Kontor-, salg- og serviceledelse

Med en fagskole i Kontor-, salg- og serviceledelse får du flere bein å stå på, og en unik mulighet til å delta i erfaringsutveksling mellom alle studentene som har erfaring fra ulike bransjer.

Innholdet i fagskolen er allsidig og bred, noe som gir deg mange muligheter uansett hvilken bransje du jobber eller ønsker å jobbe i.

Du får god kunnskap om offentlig og privat saksbehandling, IKT og økonomi.  Ledelse, personalledelse, rekruttering og HMS er sentrale tema i utdanningen sammen med markedsføring, merkevarebygging og presentasjonsteknikk.

Dette er en gratis fagskole på kveldstid, som gjennomføres over to år mens du er i jobb.

Utdanningen kan tilbys i følgende fylker:

Rogaland, Vestland og Agder.

Er ikke utdanningen aktiv på ditt studiested akkurat nå? Registrer deg på interesseliste og få beskjed når utdanningen settes opp nær deg.

Informasjon

Innholdet i fagskolen er allsidig og bred, noe som gir deg mange muligheter uansett hvilken bransje du jobber eller ønsker å jobbe i. Du får flere bein å stå på, og en unik mulighet til å delta i erfaringsutveksling mellom alle studentene som har erfaring fra ulike bransjer. Du får god kunnskap om offentlig og privat saksbehandling, IKT og økonomi. Ledelse, personalledelse, rekruttering og HMS er sentrale tema i utdanningen sammen med markedsføring, merkevarebygging og presentasjonsteknikk. Dette er en gratis fagskole på kveldstid, som gjennomføres over to år mens du er i jobb.

Organisering av opplæring

– Utdanningen har en samlet normert studietid på 1 år, men tilrettelegges som en deltidsutdanning over 2 år

– Det legges opp til ca. 5 samlinger pr. måned; én fast dag i uken + en ekstradag pr. måned

– Studentene leverer en skriftlig oppgave pr. emne

– Fullført utdanning gir 60 studiepoeng og tittelen «Fagskolegrad»

Utdanningen passer for

Fagskolen passer for fagarbeidere innen kontor-, salg- og serviceyrker og de som jobber innenfor et relevant arbeidsområde.

Eksamen

Utdanningen avsluttes med en skriftlig fordypningsoppgave med muntlig eksamen.

Opptakskrav

Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.

Opptak på bakgrunn av formell kompetanse

For opptak til fagskolen Kontor-, salg- og serviceledelse kreves enten fullført videregående opplæring med studiekompetanse eller med yrkeskompetanse fra studieretning Salg, service og reiseliv tilsvarende læreplaner fra studieretning for Salg og service (R94) / Service og samferdsel (Kunnskapsløftet) med fagbrev. For å kvalifisere til opptak må søker dokumentere:

– Vitnemål/kompetansebevis på generell studiekompetanse eller

– Vitnemål/kompetansebevis fra videregående yrkesfaglig opplæring innen Salg, service og reiseliv og fagbrev eller

– Vitnemål/kompetansebevis fra studieretning for Salg og service (R94) eller Service og samferdsel (Kunnskapsløftet) og fagbrev

Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Språkkrav

Søkere som har sin videregående opplæring fra et land utenfor Norden, må dokumentere sine norskferdigheter. Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse.

Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak

Godskriving eller fritak

Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.

Forbud mot bruk av klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet

Studenter skal ikke bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet i forbindelse med undervisning eller tilsvarende, inkludert på turer, ekspedisjoner og lignende i tilknytning til utdanningsinstitusjonens undervisning.

Faginnhold

Emne 1: Kontor, administrasjon, salg og servicefagene i et samfunnsperspektiv – 14 uker

1a. Studieteknikk

1b. Fagområdene i et samfunnsperspektiv

1c. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning

1d. Etikk

1e. Et utvidet servicebegrep

1f. Privat og offentlig sektor: – Offentlig forvaltning og private virksomheter – Likheter og ulikheter mellom offentlig og privat virksomhe – Lov- og avtaleverket

Emne 2: Kontor, IKT og økonomi – 19 uker

2a. Saksbehandling

2b. Arkiv og elektronisk dokumentbehandling

2c. IKT, kontor og saksbehandlingssystemer

2d. Økonomi – Grunnleggende regnskap – Bedriftsøkonomi og økonomi i offentlig forvaltning – Innkjøp og lagerhold – Skatter og avgifter

Emne 3: Markedsføring og salg – 16 uker

3a. Målsetting og strategiarbeid

3b. Bruker- og forbrukeratferd

3c. Pris, produktutvikling og produktets livssyklus

3d. Distribusjon, kommunikasjonsprosesser og markedsundersøkelser

3e. Omdømme- og merkevarebygging

3f. Presentasjon og presentasjonsteknikk

3g. Salg og tjenesteyting, inkl. bedriftsbesøk

Emne 4: Ledelse og personal – 19 uker

4a. Ledelse

4b. Personalforvaltning – Personalforvatning: teori – Lønnsarbeid, lønningssystemer

4c. Helse, miljø og sikkerhet

4d. Rekruttering og kompetanse

Emne 5: Fordypning – 8 uker

Emnet er obligatorisk. Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til praksis og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis.

NB:
Finner du ikke denne fagskolen i ditt område, ta kontakt med oss for å sjekke hva dine muligheter er.