Positiv atferdsstøtte – PAS – I møte med atferd som utfordrer – Arendal – høst 2021

Opptak til utdanningen gjøres gjennom Samordna opptak. Søkeportalen åpner 01. februar og søknadsfristen er 15. april for første opptak. Dersom det blir ledige plasser etter første opptak vil det bli lagt ut restplasser.
Utdanningen settes opp med forbehold om finansiering fra det offentlige!
Ved en ev. finansiering er utdanningen gratis men det dekker ikke utgifter til materiell og heller ikke studentavgiften på 400,-. Dette beløpet dekker avgift til Organisasjon for norske fagskolestudenter, administrasjonskostnader og diverse læringsmateriell som gjøres tilgjengelig på læringsplattformen.
Undervisningsdager er foreløpig ikke fastsatt.
Fagskole Positiv atferdsstøtte (PAS) i møte med atferd som utfordrer
Positiv atferdsstøtte (PAS) er et rammeverk som rettes mot mennesker med psykisk utviklingshemming, autisme og andre funksjonsnedsettelser og med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd, innen forskjellige arenaer og livsfaser. Målet med fagskolen er å bidra til å styrke rettighetene til mennesker med utviklingshemming og å øke kompetansen hos tjenesteyterne.
Det overordnede læringsutbyttet er å utdanne studentene til reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard, som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere og brukere. Etter fullført utdanning skal studentene ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling, utviklet sitt kliniske blikk, samt kunne vise forståelse for og innsikt i nyervervet kunnskap.
Utdanningen skal være yrkesrettet, tverrfaglig og praksisrelatert og ha et tydelig brukerperspektiv.
Utdanningen passer for
Utdanningen er rettet mot arbeidstakere med ulik faglig bakgrunn innen helse- og oppvekstfagene i videregående opplæring, som har sitt virke i kommunal virksomhet, spesialisthelsetjeneste, institusjoner og innen pedagogisk virksomhet. Utdanningen er spesielt tilpasset miljøarbeid overfor mennesker med utviklingshemming og andre funksjonsnedsettelser.
Opptakskrav
På bakgrunn av nytt lovverk og forskrift for fagskoleutdanninger gjør vi oppmerksom på at det vil bli gjort noen endringer i prosedyrer og opptakskrav for fagskoleutdanninger f.o.m. høsten 2021. Dersom endringene vil kreve mer dokumentasjon, vil det bli tatt kontakt med de det gjelder.
Opptak på bakgrunn av formell kompetanse
Det formelle opptakskravet til fagskoleutdanningen Positiv atferdsstøtte (PAS) i møte med atferd som utfordrer, er at man har fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som enten helsefagarbeider eller barne- og ungdomsarbeider.
Hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og aktivitører kan også søke.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Se opptak på bakgrunn av realkompetanse her.
Språkkrav
Søkere fra land utenfor Norden må dokumentere kunnskaper i norsk. Vi har utdanninger med ulike opptakskrav; generell studiekompetanse, fagbrev eller på bakgrunn av realkompetanse. Sjekk her om du oppfyller språkkravet for den utdanningen du søker opptak til.
- Språkkrav for deg som har fagbrev
- Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve- betinget opptak
Se opptak på visse vilkår ved sen-fag eller svenneprøve-betinget opptak her.
Godskriving eller fritak
Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.
Forbud mot bruk av klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet
Studenter skal ikke bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet i forbindelse med undervisning eller tilsvarende, inkludert på turer, ekspedisjoner og lignende i tilknytning til utdanningsinstitusjonens undervisning.
Politiattest
På grunn av praksis krever denne utdanningen gyldig politiattest. Denne må ikke være eldre enn 3 måneder. Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål.
Ved oppstart gis det nødvendig informasjon om søknad om politiattest. Vent derfor med å søke!
Organisering av opplæring
Utdanningen har en samlet normert tid på 1/2 år, men tilrettelegges som et deltidsstudium over 1 år.
- Utdanningen foregår på kveldstid fra kl. 17.00 – 21.00
- Det legges opp til ca. 5 samlinger pr. måned; én fast dag i uken + en ekstradag pr. mnd.
- Utdanningen består av 4 emner; 2 teoriemner, 1 praksisemne og 1 fordypningsemne
- Det er 5 uker praksis
- Studentene skal levere en skriftlig oppgave pr. emne
- Fullført utdanning gir 30 studiepoeng
Emne 1 (basisemne): Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget – 10 uker
1a. Arbeidsformer og metoder i utdanningen
- Studieteknikk
- Prosjektarbeid
- Teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- Refleksjon og refleksjonsmodeller
- Aktiv læring
- IKT, teknologiutvikling, digitalisering og velferdsteknologi
1b. Helse- og oppvekstfagene i samfunnet - Teorier og begreper innen helse- og oppvekstfagene
- Aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse- og oppvekstfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling
- Bærekraftig utvikling
- Folkehelse og livsmestring
1c. Etikk - Menneskesyn og menneskeforståelse
- Verdier og verdioppfatninger, livssyn
- Etikk, moral, etiske dilemmaer
- Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- Yrkesetikk og taushetspliktens etiske sider
- Brukermedvirkning
- Samtykkekompetanse – makt, tvang og kontroll
- Demokrati og medborgerskap
1d. Kommunikasjon og samhandling - Kommunikasjonsteori og kommunikasjon i et hjelperperspektiv
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- Relasjonskompetanse
1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og oppvekstpolitikk - Lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgssektorens virkefelt
- Profesjonalisering i helse- og omsorgssektoren
1f. Sosiologi og psykologi
Sentrale tema: - Familien som sosial og kulturell institusjon
- Roller, makt og avmakt
- Utviklingsteorier, livsløpet
- Kriser og forsvarsmekanismer
- Stress
- Ulikheter og kulturelt mangfold
Emne 2: Positiv atferdsstøtte (PAS) – 18 uker
2a. Grunnleggende rammer og verdier
- PAS som ramme og verdigrunnlag (historikk)
- CRPD/menneskerettigheter
- Selvbestemmelse/brukermedvirkning/empowerment
- Livskvalitet / «Wheel of optimal living»
- Aktiv deltagelse i relasjoner, aktiviteter og samfunnet
- GAP-modellen
- Utviklingshemming/autismespekterforstyrrelser
- Sårbarhetsfaktorer for utvikling av utfordrende atferd
2b. Positiv atferdsstøtte som ramme for tjenesteyting - Læringspyramiden
- Aktiv støtte, personsentrert tilnærming
- Begripelighet, meningsfullhet og håndterbarhet
- Struktur, positive tilnærminger og forventninger, empati, lav, affektiv tilnærming og lenker (SPELL)
- Endring av miljø/livsbetingelser
- Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
2c. Positiv atferdsstøtte, teori og kunnskapsbase - Atferdsanalyse, operant og respondent atferd
- Responskonsekvenser
- Utfordrende atferd og identifisering av mulige årsaker
- Funksjonell analyse og observasjon av atferd
- Forholdet mellom psykiske lidelser og utfordrende atferd
2d. Positiv atferdsstøtte og prosesser - Miljøarbeid / hjelpebetingelser / kjeding av atferd
- Innlæring av alternative ferdigheter
- Proaktive strategier
- Sosiale historier, Mine sirkler, Atferdsavtaler, DRO, NCR
- Differensiell forsterkning av alternativ atferd, funksjonell kommunikasjonstrening
- Reaktive strategier, ekstinksjon
- Håndtering av utfordrende atferd
- PAS-plan, individualisert tilnærming, målvalg, proaktive og reaktive strategier
- Registrering, evaluering og dokumentasjon
- Refleksjoner over rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor mennesker med utviklingshemming, HOL kap. 9, Opplæringsloven kap. 9A og Forskrift om utførelse av arbeid, kap. 23A
Emne 3: Praksis – 5 uker
Praksis er en obligatorisk del av utdanningen og er viktig for å oppnå fagskoleutdanningens læringsutbytte. Praksistiden er 5 uker à 30 timer, og vil til sammen utgjøre 150 timer (inkl. veiledning fra fagskolen). Studenten skal skrive en fordypningsoppgave med utgangspunkt i praksisprosjektet.
Emne 4: Fordypning – 10 uker
Emnet er obligatorisk. Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til praksis og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis.