AOF Fagskolen

Hovedkontor Haugesund

Haraldsgt. 190 5525 Haugesund

Avdelingskontor Bergen

Strandgaten 197 5004 Bergen

Avdelingskontor Stavanger

Richard Johnsensgate 4 4021 Stavanger

Avdelingskontor Kristiansand

Kjøita 21 4630 Kristiansand S

Følg oss

Helseutdanninger

Barn med særskilte behov

Fagskoleutdanninger Oppvekstfag

Informasjon om barn med særskilte behov

Alle barn trenger å bli sett og få ta i bruk sine ressurser. Det er derfor nødvendig at du som arbeider med barn og unge har god kompetanse i å legge til rette for muligheten til å bli sett og få oppleve gleden av å lykkes. Fagskoleutdanning Barn med særskilte behov legger vekt på nettopp dette. Tidlig og god hjelp kan bidra til å forebygge vansker og sosial ulikhet.

Gjennom utdanningen vil du bla. lære mer om generelle lærevansker, spesialpedagogiske arbeidsmetoder, barn og unge i risikosituasjoner og helsefremmende/forebyggende arbeid. Utdanningen gjør deg godt rustet til å arbeide med barn og unge som har behov for ekstra oppfølging.

Målgruppe

Barne- og ungdomsarbeidere, helsefagarbeidere, aktivitører, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere eller andre med grunnutdanning innen helse- og oppvekstfag.

Arbeidsplass kan for eksempel være barnehage, skole, SFO, hjemmetjeneste, barneavdeling på sykehus, omsorgsboliger, dagsentra, aktivitetssentre, barnevern, asylmottak, krisesentra, barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling etc.

Yrkesfunksjon og yrkeskompetanse

Fagskoleutdanningen Barn med særskilte behov retter seg mot ansatte som arbeider innen barnehage, skole, SFO, barneboliger, avlastningshjem for barn og unge, barne- og ungdomshjem, fritidsklubber og andre områder innen helse og oppvekst som omfatter arbeid med barn med særskilte behov.

Utdanningen legger vekt på at studentene skal få økt sin kompetanse i forhold til kommunikasjon og samhandling, sosiologi, psykologi, pedagogikk og didaktikk.

Videre vil utdanningen ha fokus på helsefremmende og forebyggende arbeid hos barn og unge, atferdsvansker, generelle lærevansker, migrasjonsrelaterte utfordringer og lærevansker, samt barn i risikosituasjoner. Evnen til etisk og yrkesetisk refleksjon vil bli vektlagt.

Opptakskrav

På bakgrunn av nytt lovverk og forskrift for fagskoleutdanninger gjør vi oppmerksom på at det vil bli gjort noen endringer i prosedyrer og opptakskrav for fagskoleutdanninger f.o.m. høsten 2021. Dersom endringene vil kreve mer dokumentasjon, vil det bli tatt kontakt med de det gjelder.

Opptak på bakgrunn av formell kompetanse
For opptak til fagskoleutdanningen Barn med særskilte behov, kreves det fullført og bestått videregående opplæring fra programområdene Barne- og ungdomsarbeiderfaget og Helsearbeiderfaget i utdanningsprogram for helse og oppvekst. Hjelpepleiere og omsorgsarbeidere og personer med fullført og bestått videregående opplæring fra programområdet Aktivitør i utdanningsprogram for Design og håndverk kan også søke.

Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Se opptak på bakgrunn av realkompetanse her.

Språkkrav

Søkere fra land utenfor Norden må dokumentere kunnskaper i norsk. Vi har utdanninger med ulike opptakskrav; generell studiekompetanse, fagbrev eller på bakgrunn av realkompetanse. Sjekk her om du oppfyller språkkravet for den utdanningen du søker opptak til.

Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve- betinget opptak

Se opptak på visse vilkår ved sen-fag eller svenneprøve-betinget opptak her.

Godskriving eller fritak

Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.

Forbud mot bruk av klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet

Studenter skal ikke bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet i forbindelse med undervisning eller tilsvarende, inkludert på turer, ekspedisjoner og lignende i tilknytning til utdanningsinstitusjonens undervisning.

Politiattest
På grunn av praksis krever denne utdanningen gyldig politiattest. Denne må ikke være eldre enn 3 måneder. Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål.

Organisering av opplæringen

  • Utdanningen har en samlet normert studietid på ett år, men tilrettelegges som et deltidsstudium over 2 år.
  • Undervisningen er tilrettelagt med ca. 5 kvelder pr. mnd à 4 timer.
  • I løpet av studietiden på 2 år vil planen for fagskoleutdanningen bestå av 6 emner, hvorav emne 1 er basisemne, emne 2-4 er fagspesifikke emner, emne 5 er praksis og emne 6 er fordypning.
  • Det er 10 uker praksis.
  • Fullført utdanning gir 60 studiepoeng og gradsbetegnelsen «Fagskolegrad».

Organisering av opplæringen

Utdanningen tilbys som et deltidsstudium over 4 semester (2 år). Det tilsvarer en normert studietid på ett år. Undervisningen foregår på kveldstid, fra kl. 17.00 – 21.00 (gjelder både hoveddag og ekstradag) og er tilrettelagt slik at studentene kan være i jobb i utdanningsperioden. Det blir lagt opp til ca. 5 undervisningskvelder pr. mnd.

Utdanningen består av 4 teoriemner, 1 hospiteringsemne og 1 fordypningsemne. Studiet avsluttes med en fordypningsoppgave. Fullført utdanning gir 60 studiepoeng.

Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget – 14 uker

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet 1b. Oppvekstfagene i samfunnet 1c. Etikk 1d. Kommunikasjon og samhandling 1e. Sosiologi og psykologi 1f.  Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren

Emne 2: Pedagogikk og didaktikk – 12 uker

2a. Pedagogikk 2b. Didaktikk

Emne 3: Helsefremmende og forebyggende arbeid – 12 uker 3a. Helsefremmende og forebyggende arbeid 3b. Fysisk, psykisk og sosial helse i tilknytning til livsstil, kosthold og fysisk aktivitet

Emne 4: Barn og unge med særskilte behov – 22 uker

4a. Organisatoriske rammer i forhold til barn og unge med særskilte behov 4b. Atferds- og emosjonelle forstyrrelser 4c. Fysisk og psykisk funksjonshemming 4d. Lærevansker 4e. Barn i risikosituasjoner 4f. Migrasjonsrelaterte utfordringer og lærevansker

Emne 5: Praksis – 10 uker praksis

Praksis er en obligatorisk del av utdanningen og er viktig for å oppnå fagskoleutdanningens læringsutbytte. Praksistiden er 10 uker à 30 timer og vil til sammen utgjøre 300 timer.

Studentene skal skrive en fordypningsoppgave med utgangspunkt i praksisprosjektet.

Emne 6: Fordypning – 16 uker

Emnet er obligatorisk! Studenten skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis.

For fullført utdanning utstedes det et offentlig godkjent vitnemål.