Veiledning av lærlinger

Fag- og yrkesopplæringen står overfor store utfordringer i årene framover. Økt rekruttering og statusheving for fagarbeidere er nødvendig for å dekke framtidens behov for faglært arbeidskraft. Kompetanseheving for instruktører og faglige ledere i bedrift er viktig for å sikre kvalitet på arbeidsplassbasert opplæring. Kompetansen etter endt utdanning kan for eksempel benyttes i alle bedrifter og virksomheter med ansvar for opplæring av lærlinger og ved alle opplæringskontor.
Fagskoleutdanningen er praktisk og yrkesrettet og gir kandidaten god innsikt i forskrifter som regulerer lærlingordningen. Utdanningen gir en god innføring i kommunikasjons- og veiledningsmetoder, samt kunnskap om prinsipper for god dokumentasjons- og vurderingspraksis. Videre gis det opplæring i kartlegging og metoder som kan bidra til lærlingenes opplevelse av medvirkning, mestring og motivasjon. Gjennom studiet vil det bli gitt god anledning til å utvikle etisk grunnholdning til egen rolle som veileder. Utdanningen bygger på et helhetlig menneskesyn, der grunnholdningene respekt, ansvarlighet og profesjonalitet står sentralt.
Utdanningen passer for
For deg som er, eller ønsker å bli instruktør eller faglig leder med ansvar for opplæring av lærlinger i bedrift.
Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak.
Opptakskrav
På bakgrunn av nytt lovverk og forskrift for fagskoleutdanninger gjør vi oppmerksom på at det vil bli gjort noen endringer i prosedyrer og opptakskrav for fagskoleutdanninger f.o.m. høsten 2021. Dersom endringene vil kreve mer dokumentasjon, vil det bli tatt kontakt med de det gjelder.
Opptak på bakgrunn av formell kompetanse
For opptak til fagskoleutdanningen Veiledning av lærlinger kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller autorisasjon.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Se opptak på bakgrunn av realkompetanse her.
Språkkrav
Søkere fra land utenfor Norden må dokumentere kunnskaper i norsk. Vi har utdanninger med ulike opptakskrav; generell studiekompetanse, fagbrev eller på bakgrunn av realkompetanse. Sjekk her om du oppfyller språkkravet for den utdanningen du søker opptak til.
- Språkkrav til deg som har generell studiekompetanse
- Språkkrav for deg som har fagbrev
- Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
- Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av utdanning fra International Baccalaurete (IB)
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve- betinget opptak
Se opptak på visse vilkår ved sen-fag eller svenneprøve-betinget opptak her.
Godskriving eller fritak
Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.
Forbud mot bruk av klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet
Studenter skal ikke bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet i forbindelse med undervisning eller tilsvarende, inkludert på turer, ekspedisjoner og lignende i tilknytning til utdanningsinstitusjonens undervisning.
Organisering av opplæringen
Utdanningen tilbys som et deltidsstudium over 2 semester (1 år). Det tilsvarer en normert studietid på et halvt år. Undervisningen foregår på kveldstid, fra kl. 17.00 – 21.00 (gjelder både hoveddag og ekstradag) og er tilrettelagt slik at studentene kan være i jobb i utdanningsperioden. Det blir lagt opp til ca. 5 undervisningskvelder pr. mnd.
Utdanningen består av 1 basisemne, 2 fagspesifikke emner og 1 fordypningsemne. Studiet avsluttes med en fordypningsoppgave.
Fullført utdanning gir 30 studiepoeng.
Eksamen og sluttkompetanse
Gjennomføre fordypningsarbeidet med etterfølgende muntlig eksaminering. Etter fullført og bestått eksamen utstedes det vitnemål.
Fullført fagskoleutdanning gir 30 studiepoeng.
Emne 1: Veileders rolle og oppgaver
1a. Roller og ansvar, lov- og regelverk
1b. Kvalitet i fagopplæringen
1c. Kommunikasjon og veiledningsferdigheter
1d. Samarbeid og gruppe prosesser
1e. Mottak av lærlinger
Emne 2: Veiledning i praksis
2a. Metoder
2b. Veiledning og yrkespedagogikk
2c. Konflikthåndtering
2d. Tilpasse opplæring
2e. Medvirkning, mestring og motivasjon
Emne 3: Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon
3a. Læreplanforståelse
3b. Mål og planer
3c. Vurdering for læring
3d. Gjennomgående dokumentasjon
Emne 4: Fordypning i Veiledning av læringer
5a. Avslutningsoppgave med selvvalgt fordypningstema.