Min side
Helsefag

Omsorg for mennesker med nevrologiske lidelser – Kristiansand – høst 2022

Studiepoeng:

60

Søknadsfrist:

31.05.2022

Startdato:

28.09.2022

Status:

Åpent for påmelding

Send inn søknad
Kontakt

Line Hansen
line.hansen@aof-fagskolen.no
957 51 075

Praktisk informasjon

Undervisningssted: Kristiansand

Antall timer undervisning: 302 timer

Klokkeslett: kl. 17.00 - 21.00

Pris: Studentavgift kr. 800,-

Undervisningen vil foregå på en fast ukedag. I tillegg vil det være undervisning 1-2 ekstradager pr. mnd. Undervisningsdager er ikke avklart enda.

Utdanningen har planlagt oppstart den datoen som er oppført på nettsiden. Vi tar forbehold om at oppstart kan bli utsatt dersom vi ikke har tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere ved planlagt oppstartdato. Dette vil det gis informasjon om ved behov.

Søknadsfrist for hovedopptaket er 31. mai 2022. Suppleringsopptaket starter f.o.m. 01. juni 2022 og frem til oppstart på utdanningen.

Utdanningen er godkjent i Lånekassen og har offentlig finansiering. Finansieringen dekker ikke utgifter til litteratur, materiell og studentavgift. Studentavgiften er 800,- og dekker avgift til Organisasjon for norske fagskolestudenter (ONF), kopiavgift og administrasjonskostnader.

undefined

Informasjon

Det er viktig at helsearbeideren forstår hvilke utfordringer og omsorgsbehov mennesker med nevrologiske lidelser har. Utdanningen vil gi deg kunnskap om ulike nevrologiske lidelser og de nyeste behandlingsformene. Vi fordyper oss blant annet i demenssykdommene, slagpasienter, ALS og epilepsi for å nevne noen. Du vil også få innsikt i tema som framtidens omsorgsutfordringer, mestringsperspektivet, hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring.

Praksis kan du gjennomføre på egen arbeidsplass. Dette er en gratis fagskole på kveldstid, som gjennomføres over to år og kan kombineres med jobb.

Organisering av opplæring

  • Utdanningen inneholder 4 teoriemner, 1 fordypningsemne og praksis.
  • Utdanningen tilbys som et deltidsstudium over 4 semester (2 år).
  • Studenten leverer en skriftlig oppgave pr emne.
  • Det er 10 uker praksis .
  • Fullført utdanning gir 60 studiepoeng og gradsbetegnelsen «Fagskolegrad».

Utdanningen passer for 

Helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere eller andre som har en grunnutdanning innen helsefagene.

Eksamen

Utdanningen avsluttes med en skriftlig fordypningsoppgave med muntlig eksamen.

Opptakskrav

Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.

Opptak på bakgrunn av formell kompetanse

Fagskole er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskoleutdanningen Omsorg for mennesker med nevrologiske lidelser kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som Helsefagarbeider, aktivitør, helsesekretær, portør eller Ambulansearbeider. Hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan også søke.

Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.

Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Se opptak på bakgrunn av realkompetanse her.

Språkkrav

Søkere fra land utenfor Norden må dokumentere kunnskaper i norsk. Vi har utdanninger med ulike opptakskrav; generell studiekompetanse, fagbrev eller på bakgrunn av realkompetanse. Sjekk her om du oppfyller språkkravet for den utdanningen du søker opptak til.

Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve- betinget opptak

Se opptak på visse vilkår ved sen-fag eller svenneprøve-betinget opptak her.

Godskriving eller fritak

Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.

Forbud mot bruk av klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet

Studenter skal ikke bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet i forbindelse med undervisning eller tilsvarende, inkludert på turer, ekspedisjoner og lignende i tilknytning til utdanningsinstitusjonens undervisning.

Politiattest

På grunn av praksis krever denne utdanningen gyldig politiattest. Denne må ikke være eldre enn 3 måneder. Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål.

Faginnhold 

Emne 1: Felles innholdsdel – Grunnelementer i helse og oppvekstfagene – 14 uker

  • Innledende tema
  • Etikk
  • Kommunikasjon og samhandling
  • Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
  • Sosiologi og psykologi

Emne 2: Omsorg og nevrologiske sykdommer, skader og følgetilstander – 19 uker

  • Omsorg
  • Hjernen og hjernens funksjoner
  • Nevrologiske sykdommer og skader
  • Fysiske, psykososiale og kognitive konsekvenser/følgetilstander
  • Bearbeiding og mestring

Emne 3: Hjerneslag – 17 uker

  • Hjerneslag
  • Å rammes av hjerneslag, -fysiske, psykososiale og kognitive konsekvenser/følgetilstander
  • Å leve livet etter slaget

Emne 4: Rehabilitering – 10 uker

  • Deltakere i rehabiliteringsprosessen
  • Rehabilitering og habilitering
  • Samfunnets tilbud og ressurser

Emne 5: praksis – 10 uker
Praksis er en obligatorisk del av studietiden og er viktig for å oppnå fagskoleutdanningens læringsutbytte. Praksistiden er 10 uker á 30 timer og vil til sammen utgjøre 300 timer.

Studentene skal skrive en fordypningsoppgave med utgangspunkt i praksisprosjektet.

Studentene velger om de vil skrive oppgavene i gruppe eller individuelt, men fordypningsoppgaven skal skrives individuelt.

Dersom du kan ha praksis på egen arbeidsplass vil praksis normalt bli gjennomført som ordinært lønnet arbeid. For de som har praksis på annen arbeidsplass vil den normalt bli gjennomført som ulønnet praksis.

All praksis må gjennomføres på arbeidsplasser som kan tilby arbeidsoppgaver som er relevante for utdanningen en har søkt opptak til.

Emne 6: Fordypning – 16 uker
Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til praksis og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis.