
Traumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren – Arendal K1
Studiepoeng:
60
Søknadsfrist:
31.08.2023
Startdato:
21.09.2023
Status:
Åpent for påmelding
Randi Bauer-Nilsen
randi.bauer-nilsen@aof-fagskolen.no
Praktisk informasjon
Studieomfang: Deltid
Varighet: 4 semestre
Antall timer undervisning: 328 timer
Undervisningssted: Arendal
Klokkeslett: kl. 17.00 - 21.00
Pris: Studentavgift kr. 1.000,-
Undervisningen vil foregå hver torsdag (hoveddag). I tillegg vil det være undervisning 1-2 tirsdager (ekstradag) per måned. Uansett ukedag foregår undervisningen fra kl. 17.00 - 21.00.
Utdanningen har planlagt oppstart den datoen som er oppført på nettsiden. Vi tar forbehold om at oppstart kan bli utsatt dersom vi ikke får tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere. Dette vil det gis informasjon om ved behov.
Oppstart er også med forbehold om at utdanningen får offentlig finansiering.
Dersom utdanningen får offentlig finansiering, vil ikke denne dekke utgifter til litteratur, materiell og studentavgift. Studentavgiften er et engangsbeløp som dekker avgift til Organisasjon for norske fagskolestudenter (ONF), kopiavgift og administrasjonskostnader.
Utdanningen er godkjent i Lånekassen. Vi gjør oppmerksom på at du ikke kan søke Lånekassen om støtte før du har mottatt en skriftlig bekreftelse fra AOF Fagskolen på at du er tatt opp som student!
Til orientering gjør vi også oppmerksom på at der er en nivåforskjell mellom fagskoleutdanning og utdanning på høgskole/universitet. I Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) er fagskoleutdanninger plassert på nivå 5.1 og 5.2, mens utdanninger på høgskole/universitet er plassert fra nivå 6 (bachelor) og oppover. Det betyr at en fagskoleutdanning ikke kan brukes til å bygge på en utdanning på nivå 6 eller høyere.

Informasjon
Fagskoleutdanningen Traumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren er en unik og viktig utdanning for fagarbeidere som jobber med traumeutsatte barn og unge innen oppvekstsektoren. Utdanningen gir deg en dypere forståelse av ulike traumetyper, inkludert omsorgssvikt, overgrep, dødsfall, mobbing og vold, samt kunnskap om hvordan du kan håndtere og behandle disse på en best mulig måte. Etter endt utdanning vil du ha bred og omfattende kunnskap om ulike psykiske diagnoser og behandlingsformer hos barn og unge, og om forhold som kan fremme eller hemme god psykisk helse.
Utdanningen kan tilbys i følgende fylker:
Rogaland, Vestland og Agder
Organisering av opplæring
Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning. Velg ønsket lokasjon for utdanningen for å se hvordan den er planlagt gjennomført i ditt område
- Fullført utdanning gir 60 studiepoeng
Utdanningen passer for
Utdanningen passer for barne- og ungdomsarbeidere, helsefagarbeidere,
hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og aktivitører.
Eksamen
Utdanningen avsluttes med en skriftlig fordypningsoppgave med muntlig eksamen.
Opptakskrav
Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.
Opptak på bakgrunn av formell kompetanse
Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskolen Traumer og traumehåndtering i oppvekstsektoren kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som barne- og ungdomsarbeider. Helsefagarbeidere,
hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og aktivitører kan også søke.
Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.
Utdanningen er delt inn i emner. Det er mulig for studenten å søke om godskriving for
ett eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT
godkjente emner fra tidligere.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.
- Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
dokumentasjon på bestått teori til fagprøven i Barne- og Ungdomsarbeiderfaget,
Helsearbeiderfaget, Omsorgsarbeiderfaget eller Aktivitørfaget. I tillegg må søker
legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
eller - dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Vg3
Barne- og ungdomsarbeiderfaget, Vg3 Helsearbeiderfaget, Vg3 Omsorgsarbeiderfaget eller Vg3 Aktivitørfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse må søker gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring
eller - dokumentert utdanning/autorisasjon som barnehagelærer, lærer, barnevernspedagog, sykepleier eller vernepleier. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen oppvekstsektoren og/eller helse- og omsorgssektoren, både offentlig og privat. Eksempel kan være arbeid ved barnehage, skole, SFO, hjemmetjeneste, barneavdeling på sykehus, omsorgsboliger, dagsentra, aktivitetssentre, barnevern, asylmottak, krisesentra, barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling etc.
Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.
Fullført og bestått utdanning gir gradsbetegnelsen «Fagskolegrad».
Språkkrav
Søkere fra land utenfor Norden må dokumentere kunnskaper i norsk.
Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak
Se opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve – betinget opptak her.
Godskriving eller fritak
Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.
Fritak for deler av utdanningen
Prosedyre ved vurdering av godskriving og fritak
Forbud mot bruk av klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet
Studenter skal ikke bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet i forbindelse med undervisning eller tilsvarende, inkludert på turer, ekspedisjoner og lignende i tilknytning til utdanningsinstitusjonens undervisning.
Politiattest
På grunn av prosjektarbeid krever denne utdanningen gyldig politiattest. Denne må
ikke være eldre enn 3 måneder. Attesten skal leveres på læringsplattformen i
forbindelse med oppstart.
Faginnhold
Emne 1: Grunnelementer, teorier og arbeidsmåter
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Oppvekstfagene i samfunnet
1c. Etikk
1d. Samhandling, kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser
1e. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren
1f. Sosiologi og psykologi
Emne 2: Grunnlagstenkning om traumer
2a. Forståelse av ulike traumer
2b. Barn i risikosituasjoner
2c. Livsmestring for traumeutsatte barn og unge
2d. Oppfølging etter alvorlige hendelser
Emne 3: Traumer og traumehåndtering
3a. Traumebevisst omsorg
3b. Krise- og traumehåndtering
3c. Konsekvenser av kriser og traumehåndtering av barn og unge
Emne 4: Traumebevisst praksis
4a. Kommunikasjon og samarbeid
4b. Relasjonskompetanse
Emne 5: Prosjektarbeid
Studenten skal i løpet av emnet gjennomføre et obligatorisk prosjektarbeid, fortrinnsvis på egen arbeidsplass, med et tema som er knyttet til minst 2 læringsutbytter for hvert av områdene; «kunnskap», «ferdigheter» og «generell kompetanse».
Prosjektarbeidets omfang er 60 timer. Tema og problemformulering skal godkjennes av faglærer og være praksisnær. Hver student har en veiledning på prosjektarbeidet i løpet av emnet.
Emne 6: Fordypning
Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til prosjektarbeidet og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra prosjektarbeidet.
For fullført utdanning utstedes det et offentlig godkjent vitnemål og ved 60 studiepoeng eller mer, gis det tittelen «Fagskolegrad».