Nytt utdanningstilbud: Keilin Marie (30) og Filip (31) skal både studere og jobbe

Keilin Marie Sunnset Johannesen og Filip Johannesen nytter sjansen til å utdanne seg innen det de allerede jobber med. I februar blir de studenter igjen.

Paret er fra Sørlandet, men valgte å flytte til Jørpeland for ett og ett halvt år siden. De driver sin egen virksomhet og jobber i Klippen menighet.

– Vi hadde en del bekjente her og har vært mye her på besøk. Vi er fortsatt veldig glad i Sørlandet, men det har også vært en positiv opplevelse for oss å flytte hit, forteller Filip Johannesen.

Paret forteller at de egentlig ikke hadde tenkt å studere mer og har hatt nok med å være frilansere og ansatte i Klippen menighet. Da de ble tipset om utdanningstilbudet valgte de å slå til.

– Vi jobber som frilansere og hjelper til med scenearbeid. Vi reiser mye rundt og har også hjulpet til på ulike festivaler, forteller Keilin Marie Sunnset Johannesen.

Vil øke kompetansen

På grunn av korona har det vært mange i scenebransjen som har sluttet og nye har blitt ansatt, peker de på. Dette er litt av grunnen til at paret nå har valgt å studere helse, miljø og sikkerhet.

– Vi har jobbet med dette i mange år og har alltid hatt fokus på sikkerheten. Nå som det er kommet nye også inn i bransjen kan denne ekstra mengden med kunnskap også forhindre ulykker. Vi ønsker å bli flinkere til det vi holder på med, sier Sunnset Johannesen.

Paret starter på skolebenken 8. februar, og i tillegg er forelesningene på kveldstid.

– For oss som jobber er det helt fantastisk at de legger til rette for at vi kan jobbe mens vi studerer. Det gir oss også muligheten til å ta med denne kunnskapen ut i praksis med en gang, sier Kailin Sunnset Johannesen.

For oss som jobber er det helt fantastisk at de legger til rette for at vi kan jobbe mens vi studerer. Det gir oss også muligheten til å ta med denne kunnskapen ut i praksis med en gang.

Bedre i praksis

Virksomhetsleder i miljøtjenesten, Anne Gunn Høyland, forteller at hun har oppfordret sine medarbeidere på Langelandsmoen til å søke på studiet.

– Jeg synes det er bra å kunne tilby et utdanningstilbud hvor det går an å kombinere arbeid og skole, og at det er i Strand. Jeg tenker at det er viktig med faglig påfyll for å knytte teori og praksis sammen. Som vil føre til gode refleksjoner og læring, peker hun på.

– Virksomheten ønsker å kunne heve kompetansen enda mer. Vi ønsker jo å være best mulig i det vi driver med og klare å gi en best mulig tjeneste i praksis, sier Anne Gunn Høyland.

Hun forteller at de inviterte fagskolen til å komme på et personalmøte for å fortelle de ansatte om utdanningstilbudet.

– Jeg tenker at en ting er at jeg som leder kan si hvor fint og flott det er og anbefale mine medarbeidere å søke, men jeg tror at det gir ansatte mer inspirasjon til å søke når AOF kommer å representere utdanningen, sier hun.

Skape nettverk

AOF Fagskolen i samarbeid med Ryfylke IKS starter et helt nytt gratis utdanningstilbud i Ryfylke.

Utdanningstilbudet består av to utdanningsløp. Det ene er helse, miljø og sikkerhet og det andre omhandler psykisk helsearbeid. Til nå er det 17 som har meldt seg på førstnevnte og 19 som ønsker kunnskap innenfor psykisk helsearbeid.

– Studiestart er 8. februar. Det vil da foregå forelesninger på kveldstid hvor studentene møter på Strand videregående skole. Vi har også lagt til en til to mandager ekstra i måneden med undervisning. Slik at det blir totalt fem til seks undervisningskvelder i måneden, forteller Mette Pettersen, som er fagskolekoordinator i AOF Fagskolen.

Hun peker på at det er viktig at studentene har en fysisk møteplass hvor de kan sosialisere, knytte teori til praksis og drøfte sammen.

– Jeg tror på det med at man lærer mer når man sitter sammen og kan ha tett kontakt med dyktige faglærere. I tillegg får studentene dannet seg et nettverk med andre som studerer. De får også faglig påfyll av kunnskap som de kan bruke i praksis med en gang, legger hun til.