Informasjon
Fagskoleutdanningen Observasjon og stell av sår omhandler generelle prinsipper i sårbehandling, årsaker til at sår oppstår og faktorer som påvirker tilheling av sår. Studenten vil oppnå kompetanse til å kunne identifiserende de ulike sårtypene og kunne beskrive disse, samt lære hvordan de ulike sårtypene kan forebygges og behandles. I tillegg til de vanligste sårtypene, blir også sjeldnere sårtyper og hudsykdommer omtalt slik at studenten kan kjenne igjen disse.
Sårstell krever mye tid og ressurser i helsevesenet, som allerede lider av for lite personell og trange budsjetter. I Norge er det stor mangel på sykepleiere og en ny arbeidsdeling er i gang. Sårstell har tradisjonelt vært en sykepleieroppgave. Etter å ha fullført studiet, skal studenten ha god kompetanse i observasjon og stell av sår og kan avlaste sykepleier ved å ta et større ansvar for dette. Samtidig vil det føre til kompetanseheving på arbeidsplassen, noe som kan være med på å gjøre arbeidsoppgavene mer attraktive og kan føre til økt rekruttering i helsesektoren.
Organisering av opplæring
– Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning.
– Fullført utdanning gir 30 studiepoeng.
Utdanningen passer for
Utdanningen passer spesielt for helsefagarbeidere som ønsker å utvide sin kompetanse innen observasjon og stell av sår. Fagskoleutdanningen er for deg med fagbrev som helsefagarbeider eller ambulansefagarbeider. Omsorgsarbeidere, hjelpepleiere og helsesekretærer kan også søke. Realkompetanse vil også vurderes ved opptak. I tillegg kan de med autorisasjon som sykepleier eller vernepleier også være kvalifisert til å søke.
Eksamen
Hvert emne avsluttes med en eksamen. Eksamensformen framgår i den enkelte studieplanen.
Opptakskrav
Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.
Opptak på bakgrunn av formell kompetanse
Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskoleutdanningen Observasjon og stell av sår kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som helsefagarbeider, hjelpepleier, omsorgsarbeider, helsesekretær eller ambulansearbeider.
Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.
Utdanningen er delt inn i emner. Det er mulig for studenten å søke om godskriving for ett eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT godkjente emner fra tidligere.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.
Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
-dokumentasjon på bestått teori til fagprøven i helsefagarbeider-, hjelpepleier-, omsorgsarbeider-, helsesekretær- og ambulansearbeiderfaget. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
eller
-dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen helsearbeiderfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse må søker gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring
eller
-dokumentasjon på fagbrev som helsefagarbeider, autorisasjon som hjelpepleier eller omsorgsarbeider eller dokumentert utdanning som helsesekretær eller ambulansearbeider. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen stell og behandling av sår. Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.
Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
Søkere med videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere norskferdigheter på minimum B1-nivå i alle delferdigheter.
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak
Godskriving eller fritak
Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.
Faginnhold
Emne 1: Generelle prinsipper i sårbehandling.
1a. Etikk, retningslinjer og lover
1b. Huden
1c. Definisjoner
1d. Sårtilheling – fasene
1e. Sårtilheling
1f. Sårbehandling
1g. Ernæring
Emne 2: Forebygging og behandling av sår etter etiologisk inndeling
2a. Forebygging og behandling av fot og leggsår
2b. Venøse sår
2c. Arterielle sår
2d. Diabetiske fotsår
2e.Trykksår
2f. MASD, moisture associated skin damage
2g. Hudrifter/skintear
2h. Kreftsår, og andre mer sjeldne typer sår
Emne 3: Å leve med ikke- helende sår
3a. Kroniske sår og livskvalitet
3b. Sårsmerter
3c. Organisering av sårbehandling
3d. Utfordrende pasientgruppe
3e. Avansert sårbehandling