Helsefag

Observasjon og stell av sår

Fagskoleutdanningen er skreddersydd for deg som allerede jobber i helsevesenet og som ønsker å utvide din kompetanse innen sår og sårstell.

Fagskoleutdanningen Observasjon og stell av sår omhandler generelle prinsipper i sårbehandling, årsaker til at sår oppstår og faktorer som påvirker tilheling av sår. Studenten vil oppnå kompetanse til å kunne identifiserende de ulike sårtypene og kunne beskrive disse, samt lære hvordan de ulike sårtypene kan forebygges og behandles. I tillegg til de vanligste sårtypene, blir også sjeldnere sårtyper og hudsykdommer omtalt slik at studenten kan kjenne igjen disse.

Sårstell krever mye tid og ressurser i helsevesenet, som allerede lider av for lite personell og trange budsjetter. I Norge er det stor mangel på sykepleiere og en ny arbeidsdeling er i gang. Sårstell har tradisjonelt vært en sykepleieroppgave. Etter å ha fullført studiet, skal studenten ha god kompetanse i observasjon og stell av sår og kan avlaste sykepleier ved å ta et større ansvar for dette. Samtidig vil det føre til kompetanseheving på arbeidsplassen, noe som kan være med på å gjøre arbeidsoppgavene mer attraktive og kan føre til økt rekruttering i helsesektoren.

Organisering av opplæring

– Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning.
– Fullført utdanning gir 30 studiepoeng.

Utdanningen passer spesielt for helsefagarbeidere som ønsker å utvide sin kompetanse innen observasjon og stell av sår. Fagskoleutdanningen er for deg med fagbrev som helsefagarbeider eller ambulansefagarbeider. Omsorgsarbeidere, hjelpepleiere og helsesekretærer kan også søke. Realkompetanse vil også vurderes ved opptak. I tillegg kan de med autorisasjon som sykepleier eller vernepleier også være kvalifisert til å søke.

Eksamen

Hvert emne avsluttes med en eksamen. Eksamensformen framgår i den enkelte studieplanen.

Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.

Opptak på bakgrunn av formell kompetanse

Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskoleutdanningen Observasjon og stell av sår kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som helsefagarbeider, hjelpepleier, omsorgsarbeider, helsesekretær eller ambulansearbeider.

Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.

Utdanningen er delt inn i emner. Det er mulig for studenten å søke om godskriving for ett eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT godkjente emner fra tidligere.

Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.

-dokumentasjon på bestått teori til fagprøven i helsefagarbeider-, hjelpepleier-, omsorgsarbeider-, helsesekretær- og ambulansearbeiderfaget. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

eller

-dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen helsearbeiderfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse må søker gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring

eller

-dokumentasjon på fagbrev som helsefagarbeider, autorisasjon som hjelpepleier eller omsorgsarbeider eller dokumentert utdanning som helsesekretær eller ambulansearbeider. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen stell og behandling av sår. Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.

Søkere med videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere norskferdigheter på minimum B1-nivå i alle delferdigheter.

Godskriving eller fritak

Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.

Emne 1: Generelle prinsipper i sårbehandling.

1a. Etikk, retningslinjer og lover

1b. Huden