Effektiviserings- og forbedringsledelse

Effektiviserings- og forbedringsledelse – nettbasert – vår 2025

Studiepoeng:

60

Søknadsfrist:

28.11.2024

Startdato:

19.02.2025

Status:

Åpent for påmelding

Send inn søknad
Kontakt

AOF Fagskolen
opptak@aof-fagskolen.no
52 70 90 00

Praktisk informasjon

Ved faglige spørsmål rundt denne utdanningen, kontakt:
Kompetanserådgiver: Vanja Strand
tlf. 99 22 06 05 / e-post vanja.strand@aof-fagskolen.no

Studieomfang: Deltid
Varighet: 4 semestre
Pris: Kr 29.000 per semester (ekskl. litteratur og materiell)

Utdanningen er godkjent for stipend/lån i Lånekassen.

Eksamen: Emne 1, 2, 3 og 4 avsluttes med innlevering av en skriftlig oppgave, emne 5 avsluttes med innlevering av fordypningsoppgave og en muntlig høring.

Undervisningssted: Teams
Undervisningsdager: Utdanningen er nettbasert og foregår hver onsdag og 1-2 mandager per måned
Klokkeslett: kl. 17.00 - 21.00

Søknadsfrist for hovedopptaket er 30.11.2024.

F.o.m. 01.12.2024 åpner vi for nye søknader i suppleringsopptaket, forutsatt at vi da har ledige studieplasser. Suppleringsopptaket vil gå frem til oppstart på utdanningen eller til utdanningen er fulltegnet.

Utdanningen har planlagt oppstart den datoen som er oppført på nettsiden. Oppstart er med forbehold om at vi får tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.

Til orientering gjør vi oppmerksom på at der er en nivåforskjell mellom fagskoleutdanning og utdanning på høgskole/universitet. I Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) er fagskoleutdanninger plassert på nivå 5.1 og 5.2, mens utdanninger på høgskole/universitet er plassert fra nivå 6 (bachelor) og oppover. Det betyr at en fagskoleutdanning ikke kan brukes til å bygge på en utdanning på nivå 6 eller høyere.

undefined

Informasjon

Innholdet i utdanningen er allsidig og bred, noe som gir deg mange muligheter uansett hvilken bransje du jobber eller ønsker å jobbe i. Du får flere bein å stå på, og en unik mulighet til å delta i erfaringsutveksling mellom alle studentene som har erfaring fra ulike bransjer.

Du får inngående kjennskap til lederrollen både innenfor personalledelse, prosjekt- og kvalitetsledelse. En viktig del av en leders ansvar er å sikre at virksomheten har rett kompetanse på rett plass, ha god styring med produksjonen og sikre hele verdikjeden. Kommunikasjon internt ved endringsprosesser, krisekommunikasjon og eksternkommunikasjon mot media er også godt belyst i denne utdanningen.

Dette er en fagskoleutdanning på kveldstid, som kan gjennomføres over to år mens man er i jobb.

Organisering av opplæringen

  • Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning. Velg ønsket lokasjon for utdanningen for å se hvordan den er planlagt gjennomført i ditt område.
  • Fullført utdanning gir 60 studiepoeng og tittelen «Fagskolegrad».

Utdanningen passer for

Utdanningen passer for fagarbeidere eller andre som allerede deltar i effektiviserings- og forbedringsprosjekter eller fagarbeidere og andre som berøres av slike prosjekter.

Eksamen

Hvert emne avsluttes med en eksamen. Eksamensformen framgår i den enkelte studieplanen.

Opptakskrav

Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.

Opptak på bakgrunn av formell kompetanse

For opptak til fagskolen Effektiviserings- og forbedringsledelse kreves enten fullført videregående opplæring med studiekompetanse eller med yrkeskompetanse og fagbrev. Det stilles ikke krav om noen bestemt studieretning for opptak til fagskole Effektiviserings- og forbedringsledelse.

For å kvalifisere til opptak må søker dokumentere:

– Vitnemål/kompetansebevis på generell studiekompetanse eller

– Vitnemål/kompetansebevis fra videregående yrkesfaglig opplæring og fagbrev

Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.

Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester.

Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.

Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:

  • dokumentasjon på bestått teori til fagprøven innen yrkesfaglige utdanningsprogram eller generell studiekompetanse. Det stilles ikke krav om noen bestemt studieretning. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

eller

  • dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig Vg3 innen yrkesfaglige utdanningsprogram. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3- læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring

eller

  • dokumentasjon fra høyere utdanning som vurderes som relevant for utdanningen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen alle yrkesområder som er relevant for utdanningen fra både offentlig og privat sektor.

Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.

Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse

Søkere med videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere norskferdigheter på minimum B1-nivå i alle delferdigheter.

Utfyllende regler om språkkrav for søkere med utenlandsk utdanning

Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak

Se opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve – betinget opptak her.

Godskriving eller fritak

Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.

Godskriving av emne

Fritak for deler av utdanningen

Prosedyre ved vurdering av godskriving og fritak

Faginnhold

Emne 1: Ledelse og økonomi

1a. Studieteknikk
1b. Ledelse
1c. Økonomi

Emne 2: Prosjekt- og kvalitetsledelse

2a. HMS
2b. Kvalitetsledelse
2c. Prosjektledelse

Emne 3: Kommunikasjon og omdømme i endring

3a. Internkommunikasjon
3b. Media og eksternkommunikasjon
3c. Krisekommunikasjon
3d. Endringsprosesser og kommunikasjon

Emne 4: Lærende organisasjoner, produksjonsstyring og verdikjede

4a. Lærende organisasjoner
4b. Produksjonsstyring
4c. Verdikjede (Supply Chain Management)

Emne 5: Fordypning

Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra egen praksis.