
Miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse og utviklingshemming – Haugesund – høst 2024
Studiepoeng:
60
Søknadsfrist:
15.04.2024
Startdato:
18.09.2024
Status:
Åpent for påmelding
AOF Fagskolen
opptak@aof-fagskolen.no
52709000
Praktisk informasjon
Ved faglige spørsmål rundt denne utdanningen, kontakt:
Kompetanserådgiver: Katrine E. Høgestøl
tlf. 93 28 41 04 / e-post katrine.hogestol@aof-fagskolen.no
Studiepoeng: 60
Studieomfang: Deltid
Varighet: 4 semestre
Eksamen: Emne 1, 2, 3 og 4 avsluttes med innlevering av en skriftlig oppgave, Emne 5 er praksis og Emne 6 avsluttes med innlevering av fordypningsoppgave og en muntlig høring.
Undervisningssted: Haugesund
Undervisningsdager: Undervisningen er stedsbasert og foregår hver onsdag + 1-2 mandager pr. måned (ca. 5 samlinger pr. måned)
Klokkeslett: 17.00 - 21.00
Studentavgift: Kr 1.000
Søknadsfrist for hovedopptaket er 15.04.2024.
F.o.m. 16.04.2024 åpner vi for nye søknader i suppleringsopptaket, forutsatt at vi da har ledige studieplasser. Suppleringsopptaket vil gå frem til oppstart på utdanningen eller til utdanningen er fulltegnet.
Utdanningen har planlagt oppstart den datoen som er oppført på nettsiden. Oppstart er med forbehold om at vi får tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.
Oppstart er også med forbehold om at utdanningen får offentlig finansiering.
Dersom utdanningen får offentlig finansiering, vil ikke denne dekke utgifter til litteratur, materiell og studentavgift. Studentavgiften er et engangsbeløp som dekker avgift til Organisasjon for norske fagskolestudenter (ONF), kopiavgift og administrasjonskostnader.
Til orientering gjør vi oppmerksom på at der er en nivåforskjell mellom fagskoleutdanning og utdanning på høgskole/universitet. I Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) er fagskoleutdanninger plassert på nivå 5.1 og 5.2, mens utdanninger på høgskole/universitet er plassert fra nivå 6 (bachelor) og oppover. Det betyr at en fagskoleutdanning ikke kan brukes til å bygge på en utdanning på nivå 6 eller høyere.

Informasjon
Mange mennesker med utviklingshemming har et eller flere tilleggshandikap som til sammen stiller store krav til omsorgen. For å kunne gi gode tilbud kreves det at yrkesutøverne får en stor breddekompetanse for å kunne gjøre gode valg i ulike situasjoner. Fagarbeideren skal stimulere brukeren til sysselsetting, trene på god egenomsorg og oppøving av sosiale relasjoner. Sentralt i utdanningen er å styrke holdninger og respekten for enkeltindividets rett til utvikling og selvrealisering. Vi har fokus på at personer med utviklingshemming skal ha like gode psykiske og somatiske helsetjenester som resten av befolkningen. Brukerens egenomsorg og mestringsfølelse blir stående som sentrale og viktige begrep.
Praksis kan du gjennomføre på egen arbeidsplass. Dette er en gratis fagskole på kveldstid, som gjennomføres over to år og kan kombineres med jobb.
Utdanningen kan tilbys i følgende fylker:
Rogaland og Agder.
Utdanningen passer for
Helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, aktivitører, barne- og ungdomsarbeidere eller andre med grunnutdanning innen helsefag. Arbeidsplass kan for eksempel være barnehage, SFO, skole, hjemmebaserte tjenester, avlastningshjem, aktivitetssentre og tilrettelagte arbeidstilbud.
Opptakskrav
Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.
Opptak på bakgrunn av formell kompetanse
Fagskole er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskoleutdanningen Miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming, kreves det at et av følgende kriterier er oppfulgt:
Fullført og bestått videregående opplæring fra programområdene Barne- og ungdomsarbeiderfaget og Helsearbeiderfaget i utdanningsprogram for helse og oppvekst. Hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan også søke
Fullført og bestått videregående opplæring fra programområdet Aktivitør i utdanningsprogram for Design og håndverk
Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.
Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
- dokumentasjon på bestått teori til fagprøven i Helsearbeiderfaget, Omsorgsarbeiderfaget, Aktivitørfaget eller Barne- og ungdomsarbeiderfaget. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
eller
- dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Vg3 Helsearbeiderfaget, Vg3 Aktivitørfaget eller Vg3 Barne- og ungdomsarbeiderfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse må søker gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring
eller
- dokumentert utdanning/autorisasjon som vernepleier, sykepleier, barnehagelærer, lærer eller barnevernspedagog. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
Med relevant praksis menes arbeidsoppgaver innen helse- og oppvekstsektoren, både offentlig og privat. Eksempel kan være omsorgsboliger, dagsentra, hjemmetjeneste aktivitetssentre, barnehage, skole, SFO etc.
Søkere som tas opp på bakgrunn av realkompetanse vil etter gjennomført og bestått avsluttende eksamen ikke kunne søke autorisasjon/fagbrev innen helsefagene. Utdanningen kvalifiserer ikke til fagbrev som barne- og ungdomsarbeider.
Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
økere med videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere norskferdigheter på minimum B1-nivå i alle delferdigheter.
Utfyllende regler om språkkrav for søkere med utenlandsk utdanning
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak
Se opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve – betinget opptak her.
Godskriving eller fritak
Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.
Fritak for deler av utdanningen
Prosedyre ved vurdering av godskriving og fritak
Politiattest
På grunn av praksis krever utdanningen at studentene kan fremvise gyldig politiattest. Man skal ikke søke om politiattest før oppstart på utdanningen, da viktig informasjon blir gitt ved oppstart. Politiattest skal ikke sendes på e-post til oss før oppstart.
Faginnhold
Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget
1a. Innledende tema
1b. Etikk
1c. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og omsorgspolitikk
1e. Sosiologi og psykologi
Emne 2: Grunnlagstenkning og lovverk i miljøarbeid
2a. Grunnlagstenkning
2b. Lovgivning
2c. Kommunikasjonsprosessen
2d. Veiledning og samarbeid
Emne 3: Metoder i miljøarbeid; utvikle og vedlikeholde mestringsevnen til brukerne
3a. Tilnærmingsmåter i miljøarbeid
3b. Kartlegging, utredning og tilrettelegging av tilbud
3c. Utviklingstilpassede tiltak
3d. Mestring av dagliglivet – ADL
Emne 4: Familie og samfunn
4a. Inkludering og deltaking i samfunnet
4b. Familie og nettverk
4c. Boformer, organisering og ansvar
Emne 5 Praksis
Praksis er en obligatorisk del av studietiden og er viktig for å oppnå fagskoleutdanningens læringsutbytte. Praksistiden er 10 uker á 30 timer og vil til sammen utgjøre 300 timer.
Studentene skal skrive en fordypningsoppgave med utgangspunkt i praksisprosjektet.
Studentene velger om de vil skrive oppgavene i gruppe eller individuelt, men fordypningsoppgaven skal skrives individuelt.
AOF Fagskolen har ansvaret for å sørge for relevante praksisplasser. Det må sikres at studentene får mulighet til å jobbe med personer som har ett rehabiliteringsbehov og hvor studentene har mulighet til å fordype seg i miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming og nå læringsutbyttet for praksis. Dette ivaretas ved samtaler mellom aktuelle praksissteder og kompetanserådgiver/ ansvarlig for praksis ved AOF Fagskolen på forhånd. Det inngås skriftlige praksisavtaler mellom AOF Fagskolen og aktuelle praksisplasser.
Emne 6: Fordypning
Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til praksis og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis