Informasjon
Gjennom denne utdanningen vil du oppnå praktisk kunnskap og tilegne deg verktøy for dataanalyse, slik at du kan bidra til forbedrings- og digitaliseringsprosesser i din organisasjon. Utdanningen omfatter forståelse av ”big data”, kjenne verktøy for å presentere data på en god måte og evnen til å støtte organisatoriske forbedringer. Gjennom utdanningen vil du få en god forståelse for helhetsbildet i en bedrift/organisasjon.
Organisering av opplæring
– Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning.
– Fullført utdanning gir 30 studiepoeng
Utdanningen passer for
Denne utdanningen passer for deg som er fagarbeider i både offentlig og privat virksomhet, og som nå ønsker å utvide din kompetanse innen dataanalyse. Den er spesielt relevant for mellomledere som søker en dypere forståelse av virksomheten og dens potensiale. En bør forstå struktur i data som beslutningsgrunnlag og ha gode datakunnskaper for kunne gjennomføre utdanningen.
Eksamen
Hvert emne avsluttes med en eksamen. Eksamensformen framgår i den enkelte studieplanen.
Opptakskrav
Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.
Opptak på bakgrunn av formell kompetanse
Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskoleutdanningen System og analyse, kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev, svennebrev eller autorisasjon. Det stilles ikke krav noe bestemt fagbrev for opptak. Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.
Denne utdanningen passer for alle fagbrev, men den enkelte student bør forstå struktur i data som beslutningsgrunnlag og ha gode datakunnskaper for kunne gjennomføre utdanningen.
Utdanningen er delt inn i emner. Det er mulig for studenten å søke om godskriving for ett eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT godkjente emner fra tidligere.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.
Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
-dokumentasjon på bestått teori til fagprøve. Det stilles ikke krav om noen bestemt studieretning. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
eller
-dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Vg3 innen yrkesfaglige utdanningsprogram. For å dokumentere likeverdig kompetanse må søker gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring
eller
-dokumentasjon fra høyere utdanning som vurderes som relevant for utdanningen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver knyttet til system og analyse, både offentlig og privat. Eksempel kan være arbeid med analyse innen IKT, administrasjon, økonomi, personal, yrkesfag eller helsesektor. Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.
Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
økere med videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere norskferdigheter på minimum B1-nivå i alle delferdigheter.
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak
Godskriving eller fritak
Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.
Faginnhold
Modul 1: Systemforståelse
1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Kompleksitet og komplekse tilpasningssystemer (CAS)
1c. De fire “linsene”, Demings dypere kunnskapssystem (SoPK)
1.d. LEAN og utvikling av Toyota Production System som læringssystem
1e. Hva er et system og hva er systemtenkning?
1f. Data, fakta, informasjon og læring
1g. Metoder for systemkartlegging
1h. Obeya – Samspill på tvers
Modul 2: Verktøy, tall og statistikk
2a. Å beskrive samfunnet med tall
2b. Å lese statistikk
2c. Å tolke statistikk
2d. Måling av variasjon
2e. Forberedelse og datasamling
2f. Diagrammer
2g. Kvalitetssikringssystem: Six Sigma
2h. Bruk av Excel til behandling av data og visualisering av funn
2i. Kunstig Intelligens / AI
Modul 3: Hva skal vi måle, visualisere og presentere?
3a. Prosjektoppgave med Obeya
3b. Mål (Siktelinje)
3c. Systemkart
3d. Systemanalyse
3e. LOS koden