Min side
Helsefag

Trygg håndtering av utfordrende situasjoner i helse- og omsorgssektoren

Det rapporteres om en økende forekomst av utfordrende atferd, trusler og voldshendelser innen helse- og omsorgssektoren, og trygg håndtering av utfordrende situasjoner krever spesiell kompetanse. Fagskoleutdanningen Trygg håndtering av utfordrende situasjoner i helse- og omsorgssektoren vil gi studentene økt kunnskap og kompetanse til å kunne forebygge og håndtere slike krevende situasjoner i arbeidshverdagen.


Utdanningen er praktisk, og du kan ta i bruk din nye kompetanse umiddelbart. Gjennom diskusjoner og gruppearbeid vil du få anledning til å reflektere over etiske problemstillinger og egen yrkesutøvelse. Praksis kan du gjennomføre på egen arbeidsplass.

Dette er en gratis deltidsutdanning på kveldstid, som gjennomføres over ett år og kan kombineres med jobb.

Utdanningen kan tilbys i følgende fylker:

Rogaland, Vestland og Agder.

Er ikke utdanningen aktiv på ditt studiested akkurat nå? Registrer deg på interesseliste og få beskjed når utdanningen settes opp nær deg.

Informasjon

Det rapporteres om en økende forekomst av utfordrende atferd, trusler og voldshendelser innen helse- og omsorgssektoren, og trygg håndtering av utfordrende situasjoner krever spesiell kompetanse. Fagskoleutdanningen Trygg håndtering av utfordrende situasjoner i helse- og omsorgssektoren vil gi studentene økt kunnskap og kompetanse til å kunne forebygge og håndtere slike krevende situasjoner i arbeidshverdagen.

Viktige områder i utdanningen vil være forebygging, håndtering og veiledning i forbindelse med utfordrende situasjoner.

Dette er en gratis fagskole på kveldstid, som gjennomføres over 1 år og kan kombineres med jobb.

Organisering av opplæringen

– Utdanningen har en samlet normert studietid på et halvt år, men tilrettelegges som en
deltidsutdanning over 1 år
– Det legges opp til ca. 5 samlinger pr. måned; én fast dag i uken + en ekstradag pr. måned
– Studentene leverer en skriftlig oppgave pr. emne/modul
– Utdanningen består av tre emner/moduler à 10 studiepoeng som kan tas individuelt.
– Samlet gir fagskoleutdanningen 30 studiepoeng.

Utdanningen passer for

Utdanningen passer for helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, portører, ambulansearbeidere og helsesekretærer.

Vurderingskriterier

På slutten av hvert emne/modul leverer studentene et skriftlig arbeid som danner grunnlag for vurdering. Vurdering av det enkelte emnet/modulen fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter for hvert emne/modul som avsluttes. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på det enkelte emnet/modulen skal gis.

Opptakskrav

Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.

Opptak på bakgrunn av formell kompetanse

For opptak til fagskoleutdanningen kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som helsefagarbeider, helsesekretær, aktivitør og portør. Hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan også søke.

Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring. Utdanningen er delt inn i emner/moduler.

Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Språkkrav

Søkere fra land utenfor Norden må dokumentere kunnskaper i norsk.

Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak

Godskriving eller fritak

Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.

Forbud mot bruk av klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet

Studenter skal ikke bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet i forbindelse med undervisning eller tilsvarende, inkludert på turer, ekspedisjoner og lignende i tilknytning til utdanningsinstitusjonens undervisning.

Faginnhold

Emne/modul 1: Forebyggingsperspektivet – 12 uker

1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet

1b. Forståelse, holdninger og forebygging

1c. Etikk og kommunikasjon

1d. Samhandling og konfliktløsning

Emne/modul 2: Håndteringsperspektivet – 14 uker

2a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet

2b. Faktorer som kan påvirke utvikling av utfordrende situasjoner

2c. Modeller og rammeverk ved utfordrende atferd

2d. Kartlegging og valg av tiltak

Emne/modul 3: Veiledningsperspektivet – 12 uker

3a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet

3b. Relasjonskompetanse 3c. Veiledningskompetanse

3d. Kollegarelasjoner og veiledning

3e. Refleksjon og evne til samarbeid