AOF Fagskolen

Hovedkontor Haugesund

Haraldsgt. 190 5525 Haugesund

Avdelingskontor Bergen

Strandgaten 197 5004 Bergen

Avdelingskontor Stavanger

Richard Johnsensgate 4 4021 Stavanger

Avdelingskontor Kristiansand

Kjøita 21 4630 Kristiansand S

Følg oss

Kontor-, salg- og serviceledelse

Kontor-, salg- og serviceledelse – Stavanger- vår 2022

Informasjon

Søknadsfrist for hovedopptaket er 12. desember 2021. Dersom det blir ledige plasser etter første opptak vil det bli lagt ut restplasser fra og med 13. desember.

Utdanningen har offentlig finansiering, men studenten må selv dekke utgifter til materiell, samt betale en studentavgift på 800,-. Dette beløpet dekker avgift til Organisasjon for norske fagskolestudenter, kopiavgift og administrasjonskostnader.

Undervisningsdager er foreløpig ikke fastsatt.

Denne utdanningen passer for

Målet for utdanningen er å gi studentene en bred kompetanseplattform for å arbeide som fagpersoner i privat næringsliv, offentlig sektor og andre organisasjoner. Utdanningen skal gi mulighet for utvikling mot lederstillinger. Studentene skal framstå som reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard, som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med ledelse og øvrige medarbeidere.

Fagskoleutdanningen skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse i tråd med nye oppgaver og utfordringer i samfunnet. Studentene skal tilegne seg kompetanse for å kunne tiltre direkte i sentrale funksjoner i offentlig eller privat sektor innen kontor-, salg – og serviceledelse.

Fagskole Kontor-, salg- og serviceledelse

Fagskolens utdanningstilbud er en selvstendig yrkesrettet utdanning ved at dens hovedmål er å utvikle reflekterte yrkesutøvere med en solid fagkompetanse som er etterspurt av sektorene. De kan etter endt utdanning tiltre direkte i sentrale funksjoner i offentlig eller privat sektor innen fagområdene for fagskolen. Utdanningen skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse i tråd med nye oppgaver og utfordringer sektorene stadig står ovenfor.

Fagskoleutdanningen skal også gi studentene et godt grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstillingskompetanse slik at både den enkelte og arbeidslivet er sikret faglig utvikling og kompetanse i tråd med utfordringer og utvikling i fremtiden. Fagskoleutdanningen er både yrkesrettet og praksisrelatert.

Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak.

Opptak på bakgrunn av formell kompetanse

For opptak til fagskoleutdanningen Kontor-, salg- og serviceledelse, kreves det fullført videregående opplæring fra studieretning service og samferdsel med fagbrev, tilsvarende læreplaner fra studieretning for salg- og service (R94) eller generell studiekompetanse. Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.

Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Se opptak på bakgrunn av realkompetanse her.

Språkkrav

Søkere fra land utenfor Norden må dokumentere kunnskaper i norsk. Vi har utdanninger med ulike opptakskrav; generell studiekompetanse, fagbrev eller på bakgrunn av realkompetanse. Sjekk her om du oppfyller språkkravet for den utdanningen du søker opptak til.

Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve- betinget opptak

Se opptak på visse vilkår ved sen-fag eller svenneprøve-betinget opptak her.

Godskriving eller fritak

Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.

Forbud mot bruk av klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet

Studenter skal ikke bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet i forbindelse med undervisning eller tilsvarende, inkludert på turer, ekspedisjoner og lignende i tilknytning til utdanningsinstitusjonens undervisning.

Organisering av opplæringen
Utdanningen tilbys som et deltidsstudium over 4 semester (2 år). Det tilsvarer en normert studietid på ett år. Undervisningen foregår på kveldstid. Se kursdetaljer for informasjon om klokkeslett. (gjelder både hoveddag og ekstradag) og er tilrettelagt slik at studentene kan være i jobb i utdanningsperioden. Det blir lagt opp til ca. 5 undervisningskvelder pr. mnd.

Fullført utdanning gir 60 studiepoeng.

Eksamen

Gjennomføre fordypningsarbeidet med etterfølgende muntlig eksaminering. Etter fullført og bestått eksamen utstedes det vitnemål.

Fullført utdanning gir 60 studiepoeng og gradsbetegnelsen «Fagskolegrad».

Utdanningen består av følgende emner:
Emne 1: Kontor, administrasjon, salg og servicefagene i et samfunnsperspektiv – 14 uker

1a. Studieteknikk
1b. Fagområdene i et samfunnsperspektiv
1c. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
1d. Etikk
1e. Et utvidet servicebegrep
1f. Privat og offentlig sektor:   
 – Offentlig forvaltning og private virksomheter     
– Likheter og ulikheter mellom offentlig og privat virksomhet   
– Lov- og avtaleverket 

Emne 2: Kontor, IKT og Økonomi – 19 uker
2a. Saksbehandling
2b. Arkiv og elektronisk dokumentbehandling
2c. IKT, kontor og saksbehandlingssystemer
2d. Økonomi   
– Grunnleggende regnskap     
– Bedriftsøkonomi og økonomi i offentlig forvaltning     
– Innkjøp og lagerhold     
– Skatter og avgifter 

Emne 3: Markedsføring og salg – 16 uker
3a. Målsetting og strategiarbeid
3b. Bruker- og forbrukeratferd
3c. Pris, produktutvikling og produktets livssyklus
3d. Distribusjon, kommunikasjonsprosesser og markedsundersøkelser
3e. Omdømme- og merkevarebygging
3f. Presentasjon og presentasjonsteknikk
3g. Salg og tjenesteyting inkl. bedriftsbesøk

Emne 4: Ledelse og personal – 19 uker
4a. Ledelse
4b. Personalforvaltning     
– Personalforvaltning; teori     
– Lønnsarbeid, lønnssystemer
4c. Helse, miljø og sikkerhet4d. Rekruttering og kompetanse

Emne 5: Fordypning i Kontor-, salg- og serviceledelse – 8 uker
5a. Avslutningsoppgave med selvvalgt fordypningstema